Екологічне виховання: поради батькам
Формування гуманного ставлення до природи – основне
завдання екологічного виховання, яка реалізується шляхом розвитку в дітях
співчуття, співпереживання і співчуття до всіх живих істот на планеті. Людина –
частина природи, але найчастіше саме вона робить згубний вплив на навколишній
світ. Формування активної позиції «захисника і друга» світу природи є основою у
вихованні екологічної культури школярів.
Діти особливо вразливі і чуйні, тому активно включаються у всі заходи щодо захисту тих, хто цього потребує. Важливо показати дітям, що люди займають більш сильну позицію по відношенню до світу природи (наприклад, рослини зів'януть без поливу, птиці взимку загинуть від холоду без годівлі). Тому нам слід спрямувати всі зусилля на те, щоб усе живе на землі розвивалося і приносило радість (наприклад, ранковий спів птахів під вікном буде приємно тим, хто їх годував взимку, а квітучий квітка на вікні порадує тих, хто його поливав).
Діти особливо вразливі і чуйні, тому активно включаються у всі заходи щодо захисту тих, хто цього потребує. Важливо показати дітям, що люди займають більш сильну позицію по відношенню до світу природи (наприклад, рослини зів'януть без поливу, птиці взимку загинуть від холоду без годівлі). Тому нам слід спрямувати всі зусилля на те, щоб усе живе на землі розвивалося і приносило радість (наприклад, ранковий спів птахів під вікном буде приємно тим, хто їх годував взимку, а квітучий квітка на вікні порадує тих, хто його поливав).
Отримані знання про навколишній світ повинні
підкріплюватися практичною діяльністю та наочними прикладами для того, щоб діти
бачили позитивний результат своєї діяльності і мали бажання удосконалювати свої
досягнення.
Нині екологічне виховання поширене у дитячих садках та
школах. І це не дивно, бо навантаження на природу планети зараз надзвичайно
велике. Але у сім’ях, на жаль, екологічне виховання зустрічається нечасто: ще
сильні стереотипи минулого, коли до природи ставляться, як до майстерні та
складу. Як же перейти до сучасної моделі виховання — екологічної? Як виховати
дбайливе ставлення до природи?
Екологічна усвідомленість, екологічне мислення означає
перш за все розуміння, що я, ти, він, вона, кожна людина є невід’ємними
частинами природи Землі. І кожен з нас реально впливає на неї — непомітно, але
сукупність наших дій має певний результат.
Коли починати екологічне виховання? З перших же років
життя. Адже саме батьки демонструють дитині модель поведінки. Якщо у сім’ї
прийнято викидати батарейки у смітник, а після весняних шашликів на природі
весь одноразовий посуд залишають під кущем тощо, важко чекати від дитини
екологічної поведінки.
Як виховувати?
У дошкільному віці потрібно формувати саме буденні
навички: берегти воду (закривати кран під час чищення зубів), електроенергію,
папір, на прогулянці не ламати гілок, не нищити комах заради забавки.
У шкільному віці розвивайте розуміння взаємозв’язку між
діяльністю людини та станом природи. Обговорюйте, які підприємства є у вашому
населеному пункті, як вони впливають на стан води, повітря, ґрунту.
Ознайомлюйте дитину з нагальними екологічними викликами людства, зокрема
видалення ПАВ від мийних засобів з води: можливо, саме вона у майбутньому
знайде розв’язання проблеми! Запропонуйте дитині підрахувати, скільки сміття
залишається після людини за день: пакунки, обгортки, пляшки тощо; поміркуйте,
як це можна зменшити. До речі, у Швейцарії діти навіть готують спектаклі,
присвячені сортуванню сміття!
У результаті екологічного виховання дитина має розуміти,
як природа впливає на неї та вона — на природу, ставитися до неї дбайливо у
будь-якій діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар